Cu binecuvântarea Prea Sințitului Părinte Episcop Siluan, în zilele de 17 si 18 noiembrie , s-au desfășurat în parohia Lucca trei ateliere susținute de Școala Familiei, aflată pentru prima dată în Italia.

Școala Familiei este un proiect lansat de cunoscutul biofizician Virgiliu Gheorghe, care a ajuns la concluzia  că viitorul familiei stă în părinți informați și în microcomunități. Echipa de lucru formată din psihologi, pedagogi, profesori, medici, manageri de proiect, antreprenori, mămici și tătici  dispune de resursele necesare pentru a face față provocărilor care ne stau înainte. Informații științifice din domenii conexe care pot ajuta părinții (neuroștiințe, psihologie, sociologie, pedagogie, bioetică) au fost adunate și sintetizate în forme ușor de înțeles de către părinți.

Cuvintele cheie ale acestor ateliere au fost: adolescenţă, conflicte,  părinţi, copii, familie, liceeni, educaţie, adolescenţi rebeli, drog, alcool, dezbaterile având drept țintă  adolescenții si părinții  acestora, desfășurându-se sub titlul „Cine sunt și încotro mă îndrept?”.

Atelierul dedicat adolescenților a fost susținut de către Dragoș Tudorache, tată a patru copii, cunoscut de adolescenți si tineri sub numele de artist – Dragonu AKA 47. Fiind un raper foarte îndrăgit, care prin muzica pe care o cântă își spune povestea într-un mod cât se poate de sincer și original, el  insuși a trecut printr -o perioadă  grea în adolescență și tocmai de aceea a venit în fața tinerilor pentru a da o mărturie vie a transformării lui. El a împărtășit adolescenților noștri povestea lui de viață, trăgând multe semnale de alarmă, conștientizându-i de faptul că anumite alegeri neînțelepte pot pune amprenta pe întreaga lor viață! Le-a mărturist că doar cu ajutorul lui Dumnezeu a putut să iasă din iadul în care era, lucru mărturisit și prin versurile cântecelor care l-au făcut cunoscut.

Atelierele dedicate părinților au fost suținute de Iulia Țoța, formator voluntar al Școlii Familiei si mamă a 7 copii cu vârste între 3 și 19 ani, ea fiind însoțită la Lucca de patru dintre aceștia.

În prima zi din cele două petrecute în comunitatea parohiei noastre, Iulia a dedicat un atelier exclusiv părinților. Prin intermediul acestuia părinții au aflat  că maturitatea individului se atinge abia atunci când creierul s-a maturizat biologic, adică în jurul vârstei de 24 de ani. Aşadar, părintele nu poate pretinde  ca adolescentul să fie raţional, cât timp el este condiţionat mai curând de un răspuns emoţional decât de unul logic, iar fiecare părinte are datoria de a înțelege instinctiv momentul în care copilul lui a ajuns la maturitate. Părinții au conștientizat că în spatele unui adolscent „bolnav” stă un copil faţă de care s-a greşit. Greşeala parentală nu înseamnă că parintele face un lucru rău, ci că prea multă dragoste, prea multă protecţie sau prea multă toleranţă în copilărie se regăsesc adesea într-o adolescenţă cu probleme. O altă misiune a noastră ca părinți este aceea de a-i ajuta pe adolescenți să-și găsească o motivație interioară (adică de a-și decoperi talantul). S-a subliniat necesitatea găsirii unui model pentru copilul-adolescent, primul model furnizat fiind  părintele însuși, dar când acesta nu este suficient, adolescentul trebuie ghidat spre un altul pertinent din exterior. Concluzia primei zile a fost aceea că adolescenţa este într-adevăr o etapă foarte importantă din viaţă, bazată pe dezvoltarea complexă a persoanei, sugerându-se echilibrul în toate.

Ultimul atelier i-a pus față în față pe adolescenți cu părinții lor. A fost o „confruntare” benefică și constructivă părinții conștientizând o dată în plus faptul că perioada adolescenței este plină de necunoscut și durere, tinerii în devenire luptând pentru a-și câștiga identitatea, neștiind foarte bine ceea ce sunt: copii sau adulți. Dialogul părinți-adolescenţi a subliniat, între altele, că de foarte multe ori comportamentul dificil al celor mai tineri nu urmărește iritarea adulților, ci el este rezultatul unor transformări interioare psihice și hormonale neaşteptate pe care nu ştiu cum să le gestioneze. La final, ca instrument de lucru au fost folosite scrisorile, și astfel, rând pe rând, părinții și adolescenții au așternut în scris temerile, grijile, așteptările, mulțumirile, uneori revolta și nu în ultimul rând dragostea îndreptată unii spre ceilalți. S-au transmis astfel trăiri și emoții, care au facut ca ambele „tabere”      să-și dea seama că totul are o rezolvare și că doar schimbând lucruri mărunte (asemeni schimbării cu un grad în cazul cârmuirii unei nave) putem să ne îmbunătățim mult viața si relația!

Nu au fost uitați nici cei mici, frații adolescenților, care s-au bucurat de un atelier de muzică și pictură susținut de Ilinca Țoța, fiica cea mare a Iuliei. Prin cântec și culoare, această artistă în devenire le-a povestit copiilor despre frumusețea neamului românesc, realizând cu ei minunate planșe ce reprezintă frumosul nostru port popular… unde formele si modelele geometrice parcă vorbesc de bogăția identității noastre! Apoi copiii au fredonat cântece patriotice fiind însoțiți de sunetul cald al chitarei. Întâlnirea noastră s-a încheiat prin înterpretarea cunoscutului șlagăr „Rugă pentru părinți”, care a determinat interiorizarea atât de către părinți cât și de către adolescenți a mesajelor acestor ateliere.

Slavă lui Dumnezeu pentru aceste minunate întâlniri, pentru timpul de calitate  petrecut împreună și fie ca acestea să fie pietre de  temelie ale unor relații sănătoase părinte-adolescent!

 A consemnat: preoteasa Delia Marina Fiț


 

Hits: 14

Distribuiți: